Medailonky: Medailonky autorů

Michal Ajvaz, nositel Magnesie Litery

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
autor

Český básník, prozaik, esejista, přestavitel magického realismu, tvůrce fantaskních příběhů, to vše v sobě ukrývá osobnost Michala Ajvaze. Letošního nositele jedenáctého ročníku soutěže Magnesia Litera za novelu Lucemburská zahrada.



Michal Ajvaz se narodil 30. října 1949 v Praze do rodiny ruského exulanta, chemika a překladatele. Po maturitě na SVVŠ studoval na FF UK češtinu a estetiku. Po absolutoriu vystřídal řadu dělnických profesí (mimo jiné domovník, noční hlídač garáží a čerpadel ve Vodních zdrojích Praha), v roce 1994 si zvolil svobodné povolání. Začala rovněž spolupracovat s Literárními novinami. Od roku 2003 pracuje v Centru pro teoretická studia, v Centru fenomenologických bádání a v Kabinetu pro teoretická studia Filozofického ústavu AV ČR.

Co se týče novinařiny, publikuje v již zmíněných Literárních novinách, Tvaru, Kritickém sborníku, Revolver Revue, Filozofickém časopise, Prostoru, Estetice, Aluzi, Světě literatury, Hostu a mnohých dalších.

Základní rysy Ajvazova básnického díla utváří snaha o celistvé tvůrčí filozofické a umělecké gesto. V roce 1989 debutoval svou první básnickou sbírkou Vražda v hotelu Intercontinental, v níž ztělesnil svou představu reflexivní tvorby, odkazující v popisu všedních detailů skutečnosti k archetypální vrstvě záhadných, magických či alegorických fenoménů.

Podobný charakter mají i jeho prózy z devadesátých let, a to povídkový cyklus Návrat starého varana (1991), román Druhé město (1993) a především Tyrkysový orel (1997), představující romantickou teorii o nepřetržitém pronikání fantastického a mimoreálného, dokonce až ezoterického světa do skutečnosti moderní doby.

Každodenní realita je v jeho prózách znejistěna v soukromé i společenské sféře, neplatí v ní žádné konstrukce ani tradiční interpretační možnosti. Styl a jazyk Ajvazových textů směřují k postižení momentů, jež umožňují estetické ztvárňování tajuplné, svou jevovou podobu přesahující skutečnosti. Střídají se v nich různé vypravěčské polohy, od grotesky a morytátu až k mytologickému a filozofickému podobenství či psychologickému thrilleru.

Ajvazův vypravěčský styl je uplatněn především v knize Zlatý věk (2001), v němž mýtus o světu a lidstvu splývá s legendou o knize a o její mytické roli. Fantaskno ve spojení s groteskou, důraz na mnohoznačnost stejně jako několikastupňové vyprávění a asociativní spojování nesourodých jevů jsou základní vlastnosti próz Světelný prales (2003) a Sny gramatik (2003).

V Prázdných ulicích (2004) hrdina spisovatel vede rozsáhlé mnohoznačné promluvy, v nichž převládá alegorický obraz současného nesourodého světa. Ve filozofickém eseji Znak a bytí (1994) se Ajvaz pokusil v polemice s některými estetickými kategoriemi francouzského myslitele J. Derridy o osobité pojetí uměleckého díla, nazíraného v první řadě jako sumář vzájemně se prostupujících vnějších a skrytých významových komponentů. Literárně-filozofické problematice je věnován soubor studií Tajemství knihy (1997). 

Za prozaický diptych Tyrkysový orel byla autorovi v roce 1998 udělena Výroční cena Nadace Český literární fond, za román Prázdné ulice získal v roce 2005 Cenu Jaroslava Seiferta. Lucemburská zahrada Ajvazovi letos přinesla Magnesii Literu.


Použitá literatura:
MENCLOVÁ, V. a kol. Slovník českých spisovatelů. Praha: Libri, 2005.
slovnikceskeliteratury.cz

 

Doporučujeme

Aktuality

  • Partonyma – nová čísla časopisu ke stažení a o připravované antologii

    Literární časopis Partonyma, založený v roce 2012, prochází již od závěru minulého roku řadou proměn. Poslední dvě čísla vyšla v menším formátu a celkově novém designu, což ovšem není nejpodstatnější změnou. Tato tzv. „černá řada“ (podle nové podoby obálky) je nyní, kromě klasické tištěné verze, uvolněna ke stažení ve formátu PDF zcela zdarma. Jedná se o dvojčíslo 19 - 20 na téma Umění zločinu / Zločinné umění a o dvojčíslo 21 – 22 na téma Meze textu / Meze prostoru.

    Číst dál...  
  • V šestém ročníku Ceny Česká kniha zvítězil Jiří Hájíček

    Závěrečná tisková zpráva šestého ročníku Ceny česká kniha, která oficiálně oznamuje vítěze, je již k dispozici. V následujících odstavcích si ji můžete přečíst.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Soutěž

  • Soutěž o 3 knihy Kromobyčejná pouť Barnabyho Brocketa

    Ode dneška soutěžíme o 3 knihy Kromobyčejná pouť Barnabyho Brocketa z nakladatelství Slovart. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, jedna z knih bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení