Medailonky: Medailonky autorů

Michal Ajvaz, nositel Magnesie Litery

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
autor

Český básník, prozaik, esejista, přestavitel magického realismu, tvůrce fantaskních příběhů, to vše v sobě ukrývá osobnost Michala Ajvaze. Letošního nositele jedenáctého ročníku soutěže Magnesia Litera za novelu Lucemburská zahrada.



Michal Ajvaz se narodil 30. října 1949 v Praze do rodiny ruského exulanta, chemika a překladatele. Po maturitě na SVVŠ studoval na FF UK češtinu a estetiku. Po absolutoriu vystřídal řadu dělnických profesí (mimo jiné domovník, noční hlídač garáží a čerpadel ve Vodních zdrojích Praha), v roce 1994 si zvolil svobodné povolání. Začala rovněž spolupracovat s Literárními novinami. Od roku 2003 pracuje v Centru pro teoretická studia, v Centru fenomenologických bádání a v Kabinetu pro teoretická studia Filozofického ústavu AV ČR.

Co se týče novinařiny, publikuje v již zmíněných Literárních novinách, Tvaru, Kritickém sborníku, Revolver Revue, Filozofickém časopise, Prostoru, Estetice, Aluzi, Světě literatury, Hostu a mnohých dalších.

Základní rysy Ajvazova básnického díla utváří snaha o celistvé tvůrčí filozofické a umělecké gesto. V roce 1989 debutoval svou první básnickou sbírkou Vražda v hotelu Intercontinental, v níž ztělesnil svou představu reflexivní tvorby, odkazující v popisu všedních detailů skutečnosti k archetypální vrstvě záhadných, magických či alegorických fenoménů.

Podobný charakter mají i jeho prózy z devadesátých let, a to povídkový cyklus Návrat starého varana (1991), román Druhé město (1993) a především Tyrkysový orel (1997), představující romantickou teorii o nepřetržitém pronikání fantastického a mimoreálného, dokonce až ezoterického světa do skutečnosti moderní doby.

Každodenní realita je v jeho prózách znejistěna v soukromé i společenské sféře, neplatí v ní žádné konstrukce ani tradiční interpretační možnosti. Styl a jazyk Ajvazových textů směřují k postižení momentů, jež umožňují estetické ztvárňování tajuplné, svou jevovou podobu přesahující skutečnosti. Střídají se v nich různé vypravěčské polohy, od grotesky a morytátu až k mytologickému a filozofickému podobenství či psychologickému thrilleru.

Ajvazův vypravěčský styl je uplatněn především v knize Zlatý věk (2001), v němž mýtus o světu a lidstvu splývá s legendou o knize a o její mytické roli. Fantaskno ve spojení s groteskou, důraz na mnohoznačnost stejně jako několikastupňové vyprávění a asociativní spojování nesourodých jevů jsou základní vlastnosti próz Světelný prales (2003) a Sny gramatik (2003).

V Prázdných ulicích (2004) hrdina spisovatel vede rozsáhlé mnohoznačné promluvy, v nichž převládá alegorický obraz současného nesourodého světa. Ve filozofickém eseji Znak a bytí (1994) se Ajvaz pokusil v polemice s některými estetickými kategoriemi francouzského myslitele J. Derridy o osobité pojetí uměleckého díla, nazíraného v první řadě jako sumář vzájemně se prostupujících vnějších a skrytých významových komponentů. Literárně-filozofické problematice je věnován soubor studií Tajemství knihy (1997). 

Za prozaický diptych Tyrkysový orel byla autorovi v roce 1998 udělena Výroční cena Nadace Český literární fond, za román Prázdné ulice získal v roce 2005 Cenu Jaroslava Seiferta. Lucemburská zahrada Ajvazovi letos přinesla Magnesii Literu.


Použitá literatura:
MENCLOVÁ, V. a kol. Slovník českých spisovatelů. Praha: Libri, 2005.
slovnikceskeliteratury.cz

 

Doporučujeme

Aktuality

  • Cena Česká kniha pošesté

    Cena Česká kniha je opět tady, tentokrát již 6. ročník. Každoročně vás informujeme o knihách, nominovaných na vítězství, postupně tak, jak se zužuje jejich výběr. V šestém ročníku došlo k jedné zásadní změně, o níž se dočtete v následujícím textu, převzatém z tiskové zprávy organizátora.

    Číst dál...  
  • Březnová Pevnost láká na Logana i Roberta Fabiana

    Venku se konečně začíná oteplovat, takže březnovou Pevnost si můžete vzít třeba na blízkou lavičku. Z obálky na vás vykoukne vousatej Logan alias Wolverine, který právě vstupuje do kin. Vzhledem k velikosti a zajímavosti tohoto projektu se není čemu divit, že se jedná o téma měsíce. Ale jestliže nejste jeho příznivcem, nemusíte se vůbec bát. Na následujících stranách se dočkáte mnoha jiných článků i recenzí.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Doporučujeme

icon 10x10px Atraktivní práce pro všechny, kteří si věří.
icon 10x10px SMS zdarma do všech sítí.

Soutěž

  • Soutěž o audioknihu Sirotčinec slečny Peregrinové: Podivné město

    Ode dneška soutěžíme o audioknihu Sirotčinec slečny Peregrinové: Podivné město, kterou do soutěže věnovalo vydavatelství OneHotBook prostřednictvím portálu Audiolibrix.cz. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení