Komiksy

Bujení extrémů

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
abstrakce

V grafické románu amerického tvůrce Jasona Lutese Berlín se dostáváme do období Výmarské republiky. Tak se nazývala perioda německého národa nastalá po prohrané První světové válce, kdy ze sebe setřásl jho císařství, a trvala až do nástupu nacistů k moci, jenž se uskutečnil v roce 1933 uvedením Hitlera tehdejším presidentem a bývalým polním maršálem Hindenburgem do úřadu říšského kancléře.



knihaLutes rozvíjí svůj příběh všední každodennosti v několika nepřímo prolínajících se rovinách. Ústřední protagonisté, jimž tyto dějové linky přináleží, tvoří de facto kulisu doby jako takové, neb právě o ní se dá konstatovat, že je meritem vyprávění spadající do éry, jež předcházela zatím jedné z největších katastrof v lidských dějinách, jakou Druhá světová válka bezesporu byla. Důležitý prvek pak zde představuje fanatismus, jehož motivy vzniku se dají snadno přenést i na naši současnost. Pojítkem nám je globální krize. Nejistota stran pracovního místa, vysoká nezaměstnanost a zoufalství ženou prosté lidi do náruče všehoschopných dogmatiků, kteří jim sice naslibují hory doly, ale ve skutečnosti jim nejde o nic jiného, než o moc. Jsou to nemocní psychopaté, jednotlivci těžící z nepřízně osudu. Materiální nedostatek se promítá do nitra člověka, pročež následuje dominový efekt. Chtě nechtě se necháváme ovlivňovat podprahovými impulsy, přičemž za nitky tahá nevelká banda nadnárodních kapitalistických kreatur. V podstatě by se dalo konstatovat, že se minulost opakuje – jen v modifikovaných variantách.

V knize první nazvané Město kamene stojí proti sobě komunisté a nacionalisté. Obě skupiny mají stejný cíl – práci a střechu nad hlavou. I v současném Řecku jsou matky nuceny vzdávat se svých potomků, protože je nejsou s to uživit. Tady si je však nutno uvědomit, že za vším nynějším, ale i tehdejším, lidským neštěstím stojí konkrétní osoby a instituce a to sice politici a poté finančníci. Pseudověda zvaná ekonomie z nás učinila tabulku s grafy. Z jejich pohledu nejsme živí, necítíme, nemyslíme, ale plníme pouze jedinou úlohu a to je úloha čísel ve statistikách a prognózách. Minimálně jsme na tom podobně jako nevolníci. Ale spíš se k přirovnání hodí otrokářský řád, jenž byl také podmíněn demokracií (míním antické Řecko). Ta však jakoby nebyla pro každého, nýbrž jen pro úzkou vrstvu majetných. Dřív existovaly okovy ze železa, nyní konzum podmíněný zbožštěním peněz. Kdo je nemá, ten si nezaslouží žít.

V Berlínu ale nejde samozřejmě jen o ideologie. Lutes využívá poměrně symbolistní jazyk stavící na archetypech a četných klišé, kdy je dobro ustavičně podrobováno zlem. Setkáme se kupříkladu s rodinou, kdy matka s dcerou odejdou ke komunistům, zatímco otec se synem rozšíří řady jednotek SA, které společně s policií rozhánějí pokojnou a nenásilnou demonstraci „rudé lůzy.“ Lutesovu symboliku dokresluje samotné vyústění první části jeho comicsového opusu a to sice smrtí a souběžně s tím početím nového života.

Na závěr bych chtěl podotknout, že Lutes disponuje výtečnou kresbou. Na zadním přebalu se lze dočíst, že se poučil u evropské tradice, ale o tom už svědčí i samotné téma, v němž nenalezneme žádné Supermany, či jiné entity s nadlidskými schopnostmi, nýbrž dochází ke konfrontaci toho, co každý z nás, byť v odlišné podobě, zná ze svého vlastního života.

„Ta vlajka lže, Heinzi. Komouši tvrděj, že bojujou za dělníky, ale ve skutečnosti bojujou za Židy, chápeš?
A Židi zas jen chtěj nadělat z nás všech otroky. Ale tady o komouších neříkej nic špatnýho, jo? Až se tě kamarádi zeptaj, na jaký jsi straně, tak odpověz, že jsi poctivej, pravej Němec!“
(Lutes, J. Berlín: Město kamene. Přel. V. Janiš. BB art: Praha 2012, s. 82-83)

Knihu Berlín: Město kamene vydalo nakladatelství BB art

 

Doporučujeme

Aktuality

  • Partonyma – nová čísla časopisu ke stažení a o připravované antologii

    Literární časopis Partonyma, založený v roce 2012, prochází již od závěru minulého roku řadou proměn. Poslední dvě čísla vyšla v menším formátu a celkově novém designu, což ovšem není nejpodstatnější změnou. Tato tzv. „černá řada“ (podle nové podoby obálky) je nyní, kromě klasické tištěné verze, uvolněna ke stažení ve formátu PDF zcela zdarma. Jedná se o dvojčíslo 19 - 20 na téma Umění zločinu / Zločinné umění a o dvojčíslo 21 – 22 na téma Meze textu / Meze prostoru.

    Číst dál...  
  • V šestém ročníku Ceny Česká kniha zvítězil Jiří Hájíček

    Závěrečná tisková zpráva šestého ročníku Ceny česká kniha, která oficiálně oznamuje vítěze, je již k dispozici. V následujících odstavcích si ji můžete přečíst.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Soutěž

  • Soutěž o knihu Harry Potter a Kámen mudrců

    Ode dneška soutěžíme o knihu Harry Potter a Kámen mudrců z nakladatelství Albatros. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení