Audioknihy

Klasická detektivka Eduarda Fikera jako audiokniha

Audioknihy: Eduard Fiker

1 1 1 1 1 (2 hlasů)
Vytvořeno 22. 11. 2016 1:00
Autor: Jiří Lojín

Klasická detektivka Eduarda Fikera Série C-L se řadí k příběhům, které přežily desetiletí a popřely pravidlo, že detektivka patří mezi knihy určené k pouhé zábavě. Nakladatelství Tebenas se při natáčení audioknih nesoustředí jen na současné předlohy, často sahá i k těm, které už byly prověřeny časem.


knihaZápletku detektivky snad ani není potřeba připomínat. Jde o krádež miliónů z jedoucího vlaku, kolem níž je mnoho mrtvých. A stále přibývají. Kapitán Kalaš ze Státní bezpečnosti začíná brát případ velmi osobně a pátrání po pachateli, který je v pozadí krádeže a vražd, provádí velmi intenzivně.

Úvod audioknihy je poněkud rozvláčný, zejména proto, že hlavní hrdina představuje čtenáři případ citacemi z protokolů, i když volnými a prokládanými komentáři. Postupně se ale děj dostává do tempa a začíná se komplikovat. Honba za vrahem v závěrečných kapitolách už vyžaduje od kapitána Kalaše takové nasazení, že se podbá akčním detektivům, které nalézáme v současných zahraničních detektivkách. Nechci tím naznačit, že autor předběhl svou dobu, i když je to velmi lákavé. Důvodem je autorský styl Eduarda Fikera, který se projevuje už v jeho dřívějších dílech. Ať už psal pro dospělé, nebo pro děti, vždy se v jeho textech objevovaly prvky dobrodružství, někdy až na hranici rodokapsu. Najdeme v nich záhady, vraždy, pátrání na vlastní pěst i detaily na hraně reality.

Psát literaturu podobného ražení v prostředí a zejména z prostředí padesátých let nebylo pravděpodobně jednoduché. Žádaly se spíš budovatelské romány vychvalující reálný socializmus, ale i s tím si Fiker dokázal poradit. Občas utrousil poznámku o mladém socialistickém státu, někdy o poškozování hospodářství, překupnictví a kšeftování s valutami.

Martin Zahálka, který audioknihu načetl, má velmi kultivovaný a vyrovnaný projev, díky němuž se nahrávka velmi dobře poslouchá. Hudba evokuje náladu půlky minulého století, i když použití saxofonu mi připadá trochu nemístné s ohledem na vztah, který měl tehdejší režim k tomuto dekadentnímu nástroji. Ale snad má evokovat právě tu odvrácenou stranu zákona, na níž se pohybuje pachatel a jeho společníci. V sedmdesátých letech byl podle Fikerovy knihy natočen film Na kolejích čeká vrah s Jiřím Sovákem v hlavní roli. Přestože jde o velmi dobrý film, kniha samozřejmě pokrývá daleko větší plochu příběhu a vedlejších aspektů děje. Ve filmu kapitán Kalaš povýšil na majora, proto se občas stává, že narazíme na hodnost „major Kalaš“ i v souvislosti s knihou.

Je skvělé, že si díky nakladatelství Tebenas můžeme připomenout tak výbornou knihu, jakou Série C-L bezesporu je. Historie české literatury v sobě skrývá spoustu pokladů a je dobré, když se najdou nadšenci, kteří hledají a vytahují je zpět na světlo. Nazvat knihy Eduarda Fikera „nadčasovými“ by bylo určitě přehnané. Kulisy, v nichž se jejich děj odehrává, jsou reálné, probíhají tedy vždy v konkrétním čase a na konkrétním místě. Přesto je v nich něco, co je pro čtenáře zajímavé dodnes, i když už nežijeme v době potravinových lístků a černého trhu. Tím prvkem je – jak už jsem několikrát zmiňoval – touha po dobrodružství, zvlášť po tom, které nemusíme prožívat na vlastní kůži a které nás přímo neohrožuje. Po takovém, které můžeme prostřednictví knih, dnes už i audioknih, prožívat v teple svého pokoje. Dobré detektivky mezi takové knihy vždy patřily a patřit budou.  

Název: Série C-L
Autor: Eduard Fiker
Čte: Martin Zahálka.
Vydal Tebenas v roce 2015.